Strategy Essentials Social Network Marketing

اهمیت استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

همه می دانند که رسانه های اجتماعی بخش مهمی از بازاریابی در عصر دیجیتال است. بازاریابی در شبکه های اجتماعی مثل راه رفتن در میدان مین مبالغه، جهل و مشاورۀ خوب است، با این حال واقعاً چگونه می توان در چنین زمینه ای موفق بود؟ برای آنهایی که بی محابا پا در این میدان مین گذاشته اند و یا کسانی که درک صحیحی از آن ندارد، بازاریابی شبکه های اجتماعی مثل بازی حدس و گمان است. ممکن است با یک ترفند عجیب برندۀ این بازی باشند و یا ممکن است بعد از مدتی متوجه شوند که تنها سرمایه و وقت خود را تلف کرده اند!

برای حفظ پول و زمان خودم و شما، پیشنهادهایی که نتیجۀ سال ها حضور در رسانه های اجتماعی و مشاهدۀ عملکرد دیگر وبلاگ نویسان است را در قالب این مطلب با شما به اشتراک می گذارم.

۱- برند خود را بشناسانید (و یک داستان برای آن بسازید)

اغلب مردم تنها به کسانی اعتماد دارند که می شناسند. شاید تنها چند کلمه برای شکستن یخ بین شما و مشتری کافی باشد اما این تنها برای کسب اعتماد او مناسب است و اگر می خواهید در قلب کاربرتان نفوذ کرده و یک طرفدار سینه چاک برای خود جفت و جور کنید داستانی برایش روایت کنید. مهم نیست این داستان تا چه حد واقعی است. او دوست دارد پیشینه شما را بداند پس او را منتظر نگذارید… (یک حقیقت: اگر انسان راستگویی هستید وارد این بازاریابی نشوید).

۲- مخاطبِ هدف خود را بشناسید

امروز پیدا کردن “مخاطبِ هدف” به سادگی آب خوردن است. هم‌اکنون که درحال نوشتن این مقاله هستم بسیاری از شرکت ها از این طریق کسب درآمد می کنند ولی آیا در مقابل آن دستمزد هنگفتی که دریافت می کنند واقعاً کار خارق العاده ای نیز انجام می دهند؟

خیر. برای نمونه اگر بخش تبلیغات فیسبوک را دیده باشید متوجه می شوید چه ساده می شود مخاطبِ هدف را یافت.

برای مثال اگر شما فروشندۀ مانتو در اصفهان هستید، می توانید تنها مردم شهر اصفهان  که خانم هستند و بین ۱۸ تا ۲۸ سال سن دارند و مثلاً در رابطۀ دوستی به سر می برند را هدف تبلیغات خود کنید.

شرکت هایی که از آنها یاد کردیم کار سختی انجام نمی دهند…

۳- هدف های مشخصی را برای خود تعیین کنید

خیلی خوب! اگر شما موارد لازم بالا را با موفقیت انجام داده اید، شانس بالایی برای موفقیت در بازاریابی رسانه های اجتماعی دارید. فقط امیدوارم از آنها چشم پوشی نکرده باشید.

برای شروع این مرحله پیشنهاد می کنم اهداف خود را یادداشت کنید! چه تعداد دنبال کننده، مشترک یا طرفدار لازم دارید؟ دوست دارید چه تعداد دیدگاه برروی صفحات شما ارسال شود؟ می خواهید ارسال های رسانۀ اجتماعی شما چقدر به اشتراک گذاشته شوند؟ هدف شما از ورود به رسانه های اجتماعی چه حد از ترافیک وبسایت، تعامل، و یا خرید است؟

دانستن این موارد به شما کمک می کنند تا بدانید برای رسیدن به اهدافتان باید چه قدر تلاش و زمان صرف کنید.

۴- ادغام با سیستم مدیریت محتوا

اگر وبسایتی دارید می توانید آن را با رسانه های اجتماعی هماهنگ و ادغام سازید. بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) افزونه هایی دارند که توسط آن ها، کاربرانتان می توانند نوشته ها و مطالب وبسایت شما را با دیگران به اشتراک گذاشته و یا برای دوستان خود ایمیل کنند. این افزونه ها را فراموش نکنید.

همچنین افزونه هایی نیز برای ارسال خودکار مطالب وبسایت شما در رسانه های اجتماعی وجود دارد که در آینده آنها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

۵- یافتن پلتفرم های مخاطبان هدف، انتخاب (و شروع استفاده از آنها)

این مسئله جزو مهمترین استلزامات است که بسیار با مورد شمارۀ ۲ – مخاطبِ هدف خود را بشناسید، مرتبط است. ممکن است مخاطبان محصول یا وبسایت شما در رسانه هایی باشند که اصلاً انتظار آن را ندارید. برای شناسایی آن پلتفرم ها وقت بگذارید (چگونه کار می کنند؟ قوانین و مقررات فعالیت در آنها چیست؟ و غیره).

۶- پلتفرم هایی را که استفاده می کنید، درک کنید

در مورد قبل ذکر شد، اما نیاز به تاکید بیشتر دارد. هر پلتفرم اجتماعی از کوچک گرفته تا بزرگ دارای قوانین و مقرراتی است که نادیده گرفتن و نقض آن ها ممکن از نتیجه را برای شما برعکس کند. پس بهتر است قوانین را مطالعه کرده و از آنها پیروی کنید حتی اگر قانونی را آزاردهنده می دانید.

اگر دقت کرده باشید اغلب مردم پیام هایی را که به صورت اسپم به چندین نفر ارسال شده است را شناسایی و گزارش می کنند.

و یا:

در پلتفرمی مذهبی، نباید از مدل های خانم برهنه یا نیمه برهنه استفاده کرد…

مسئله دیگر شناسایی عناصر مناسب پلتفرم است. باید بدانید که برای مثال اندازۀ تصویر کاور پروفایل در فیسبوک چقدر است و تصویری هماهنگ با آن طراحی کنید نه کوچکتر که کیفیت کاهش یابد.

۷- زمانبندی کنید

بعضی از ابزارها واقعاً مقرون به صرفه هستند. ابزارهای رایگانی مثل Buffer و یا Hootsuite که به شما در زمانبندی کردن کارهایتان کمک می رسانند. برای مثال می توانید حداقل یا حداکثر زمانی که باید در هر رسانۀ اجتماعی صرف کنید تا وجود و مطالبتان اثربخش باشد را محاسبه کرده و ساعات اوج فعالیت های هر رسانه را تعیین نمائید.

به این صورت شما همۀ زمان خود را در یک رسانۀ خاص صرف نمی کنید.

۸- به صورت خودکار (در صورت لزوم)

ما به سادگی می توانیم تمامی تفاوت های یک پیغام اسپم را با پیغامی واقعی تشخیص دهیم. همیشه. اما آیا نمی شود از پیغام های خودکار در تعاملات بین سایت و کاربر یا بروزرسانی رسانه های اجتماعی استفاده کرد؟

شاید قوانین بگوید این ارسالات اسپم است ولی وقتی می شود در وقت و انرژی صرف جویی کرد، چرا نباید از این توان استفاده بکنیم؟

۹- رسم مشاهدات از تجزیه و تحلیل ها

مهم نیست که از کدامیک از سرویس های کوتاه کنندۀ لینک، گوگل آنالیزر، هوت سویت و یا… استفاده می کنید. چیزی که مهم است این است که حتماً از یکی یا چند سرویس برای تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایتتان استفاده نمائید.

این تجزیه و تحلیل ها به شما کمک می کنند تا سرنخی از بازخورد مردمی که مطالبتان را مطالعه می کنند داشته باشید. این سرنخ ها به تجربۀ شما افزوده می شوند و همانطور که می دانید، مهمترین سرمایۀ آدمی تجربۀ اوست…

ممکن است در آغاز فعالیت هایتان مرعوب نتیجۀ ضعیف و بازخورد کم دیگران شوید ولی اصلاً نترسید! فعالیت هایی که به مرور زمان بیشتر و به کیفیت آن افزوده می شود، بازخوردها را نیز بالاتر می برد.

۱۰- تکرار و تکرار

تفاوت انسان های موفق با افراد عادی همین است: تکرار و تکرار. کافیست زندگی افراد خوش نام تاریخ را مرور کنیم تا به همین نتیجه برسیم!

هیچکس نباید انتظار داشته باشد که بلافاصله بعد از شروع فعالیت در رسانه های اجتماعی به نتایج مطلوب دست پیدا کند. بسیار زمان می برد تا محصول یا وب سایت شما جای خود را در میان مردم باز کند. رسانه های اجتماعی ممکن است تضمین این موضوع نباشند ولی بدون شک شتاب دهندۀ موفقیتتان خواهند بود.

به اشتراک بگذارید:Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Digg thisShare on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponFlattr the authorShare on RedditBuffer this pageShare on TumblrPrint this pageShare on YummlyShare on VK

می‌خواهید دیدگاهتان را بیان کنید؟